DAG 371

Onze eerste indruk wanneer we Quebec voor de eerste keer, vroeg in de ochtend, binnenrijden is er één van wow! De stad is gelegen aan de Golf Van Lawrence en steden die aan het water liggen hebben altijd dat ietsje meer. Het oogt allemaal onmiddellijk heel uitnodigend. We parkeren snel de auto in downtown en wandelen direct in de buik van de stad. De Franse sfeer hangt hier overal. Overal mooie restaurantjes met terrasjes en véél bloemen, kleine straatjes, gezellige pleintjes. Alles is verzorgd en proper, de smalle straatjes met hun kleurige huisjes doen je telkens naar méér verlangen. Old Quebec,Unesco erfgoed, is the place to be en we wandelen ons te pletter te midden van de heerlijke muziek van diverse straatmuzikanten.  Dit gedeelte van de grote stad wordt gedomineerd door Chateau Frontenac een grand hotel gelegen op een hoge rots. Het hotel is immens, je kan er gewoon niet naast kijken.De Engelse taal is hier zo goed als verdwenen en het is al Frans wat de klok slaagt. Het is terug even wennen.

Rue du Petit Champlain in Quebec, genoemd naar de stichter, wordt beschouwd als één van de mooiste straatjes van Canada. We kunnen het alleen maar beamen.Schattige winkeltjes in eeuwenoude huisjes, restaurantjes en leuke terrasjes( lang geleden!) nodigen je uit om even te verpozen. We laten ons welwillend vertroetelen door de uiterst leuke omgeving.Aan een kleine markt kopen we wat aardbeien, ze zijn zoeter dan zoet. Maar de hele omgeving ziet er toch zo ontzettend gezellig uit.Wat een tegenstelling met andere Canadese steden.

De ganse dag doen we ons tegoed aan de verrassende omgeving en moe maar voldaan pikken we tegen valavond de auto op. Quebec heeft een dijk van een indruk achtergelaten.De auto wil echter niet starten, de startmotor draait héél moeizaam rond en wil niet aanslaan. Bij een tweede poging lukt het gelukkig wel en start de wagen vlot. Oef!  In een winkelcentrum kopen we wat brood en andere dingen en opnieuw wil de auto niet starten van de eerste keer. Er is blijkbaar iets mis. Opnieuw proberen dan maar en ja hoor…. het lukt. We zijn er echter niet meer gerust in.

Aan een rest area buiten de stad houden we halt voor de nacht. Het startprobleem verhoogt de druk bij me. Nog meer problemen!

Afgelegde afstand     182 km
Totale afstand      82823 km

Zet cursor op foto en druk < of > voor vorige of volgende.

DAG 370

Quebec
Aan de rand van de stad nemen we een uiterst verzorgd motel. De kamer is heel mooi ingericht met oog voor detail, duidelijk de hand van een vrouw, keurige badkamer, alles mooi in de verf. Naast de buitendeur staat een bankje om op te zitten. Je kan er gewoon niets negatief over verzinnen. Ik werk de blog bij en Shana stort zich op het uitzoeken van de mooiste foto’s. Morgen gaan we de stad bezoeken. ik ben benieuwd want ik verwacht er heel veel van. Ik moet nu mijn beste Frans weer opdiepen want dat spreken ze hier . ‘Allez au reservoir et portemonnaie vous bien!

Afgelegde afstand     191 km
Totale afstand      82650 km

DAG 369

Het laatste stuk naar Montreal verloopt voorspoedig.We parkeren de auto voor de ganse dag aan de jachthaven naast een schitterende Chevrolet oldtimer. Rustig wandelen we onze eerste stappen in het downtown of historisch gedeelte van de stad. De oude gebouwen daterend van eind 19de eeuw zijn niet moeders mooiste maar hebben wel karakter. Roestige brandladders hangen zigzaggend tegen de voor-en zijgevels en geven een heel aparte retrosfeer weer. De gebruikelijke souvenirwinkeltjes lopen we snel door, ze verkopen toch allemaal hetzelfde. Twee lekkere chocolademousse gebakjes kunnen we niet weerstaan en met een heerlijke kopje koffie kunnen we de dag beginnen.Gezellige bars en restaurants zijn in de oude straten overal te vinden, ze zijn trendy en passen volledig in de urban look.

Er is vandaag een Jazz Festival en eerlijk gezegd zet het de stad een beetje op zijn kop. De meeste straten zijn afgesloten want in rue Sainte-Catherine, dé belangrijkste winkelstraat van Montreal, komt zowat heel de bevolking de stoet aanschouwen van de Caraibische landen. En als er feest moet gevierd worden dan zijn het de zwarten,mulatten en creolen die dat als geen ander kunnen. Geen zat gedoe maar gewoon onvoorstelbaar gek plezier maken met muziek, zó luid, dat je de bassen een eigen symfonie voelt spelen in je buik. Dansend en lachend vullen ze prachtig getooid de hoofdstraat. Hun bezwete lijven bewegend in een waanzinnig ritme, elke vezel van hun lichaam bewegend in een onuitputtelijke dans. Alleen zij kunnen dat! Mooi man!

Na de stoet is het de Basilique Notre-Dame de Montréal met prachtige koetsen er voor. De rust en stilte is een fel contrast met het onwaarschijnlijk geluid van even te voor. Dan naar Place Jacques Cartier, vol leven met leuke terrasjes met bloembakken, kraampjes, muzikanten en ballonplooiers. ‘ On fête aujourd’hui,’ zegt men in Montreal want het is vanaf nu allemaal in het Frans te doen.
Ik zal wat meer moeten bovenhalen dan : ‘Allez bonzoer et portemonnaie vous bien.’

Tegen de avond pikken we de auto terug op en in file rijden we naar één van de grootste kathedralen van Canada, L’Oratoire Saint-Joseph. De kerk ligt hoog op een heuvel met uitzicht over heel Montreal. Mooi van buiten maar binnen lijkt het eerder op een moderne koude bunker. Het orgel daarentegen dat zowat tegen de hele voorgevel staat is héél indrukwekkend.

We laten de files achter ons en merken aan de pijn in onze voeten dat we vandaag heel wat hebben afgewandeld. Montreal had een mooie verassing voor ons en we hebben er écht van genoten. Het was een bijzonder leuke dag!
De eindmeet komt stilaan dichter en dichter. Vanaf Montreal naar Halifax is het nog 1217 km en we rijden nog steeds. Quebec nog en dan recht naar Novia Scotia, naar Halifax, naar onze container, naar huis.

Afgelegde afstand     187 km
Totale afstand       82459 km

Zet cursor op foto en druk < of > voor vorige of volgende.

 

 

DAG 368

Eerste werk van de dag is het peil van de motorolie controleren én het niveau van de koelvloeistof. Alles blijkt ok. Met het pompje, gekregen van Pardeep, lukt het om zonder gesukkel en morsen snel de nog immer lekkende transmissie bij te vullen.We beslissen Ottawa op onze route niet aan te doen zodat de extra kilometers hiervoor wegvallen. Het is wel de hoofdstad van Canada maar Montréal en Quebec spreken méér tot onze verbeelding. De wijziging van onze route is uitsluitend ingegeven door de toestand van de auto.

Ik besluit de afstand anders aan te pakken. In het verleden doken de problemen meestal op na 100 km rijden. Nu, na 95 km zonder zwarte rook, stoppen we aan een tankstation en werken een uurtje aan de blog. De motor kan afkoelen en misschien vermindert dit de moeilijkheden. Zoals gezegd ben ik geen mechanieker en weet eigenlijk ook niet of het gaat werken. Na de 95 km en de rustpauze beginnen we aan een tweede stuk tot er 165 km op de tripteller staat. Het loopt lekker en de motor blijft soepel draaien.Opnieuw stoppen we een uurtje om dan terug te vertrekken. De kruissnelheid houden we op 90 à 100 km/u. Het lukt ons de teller naar 311 km te brengen maar dan begint de motor terug te stotteren en ook de zwarte rook komt weer massief uit de uitlaat. Enkele kilometers verder is er terug een rest area waar we kunnen overnachten. De tactiek heeft ons toch tot 100 km van Montreal gebracht zonder ernstige problemen. Morgen rijden we de stad in om ze te verkennen.Vanaf Montreal is het nog een 1300 km naar Halifax. Het zou té gek zijn moesten we na méér dan 82.000 km stranden op enkele honderden kilometers van onze eindbestemming. Je mag er écht niet aan denken.En toch hebben we beiden ondanks alles de overtuiging dat het ons gaat lukken.Het kan gewoon niet anders. Bovendien is er nog altijd Shana die, indien nodig, kan duwen. Enkele honderden kilometers is toch een peulschil. Girlpower toch?

Afgelegde afstand    311 km
Totale afstand     82272 km

 


DAG 367

We rijden terug naar de garage en leggen uit dat het probleem zich nog steeds voordoet. Pardeep zet zich terug aan het werk. De secundaire dieselfilter waarvan we geen reserve meer hadden en die al sedert Bolivië is gemonteerd blijkt gek genoeg zowat achter de hoek verkrijgbaar te zijn. De oude wordt verwijderd, de nieuwe gemonteerd en de sensors, héél vuil, worden door hem minuscuul  gereinigd en terug geplaatst. De originele dieselfilter wordt voor alle zekerheid terug vervangen door één van mijn resterende reservestukken. Méér kan er niet gedaan worden en opnieuw moeten we niets betalen zelfs niet voor de door hen geleverde filter. Pardeep glundert nog steeds, blij ons van dienst te kunnen zijn en wij glunderen natuurlijk ook omdat wellicht nu het probleem eindelijk is opgelost. We nemen opnieuw dankbaar afscheid van hem en verlaten Toronto op weg naar Montreal, een 600 km verder. Maar niet nadat we, op aanraden van Pardeep, de BAPS Shri Swaminarayan Mandir gaan bezoeken. Het is een onwaarschijnlijk prachtige Hindu tempel, die helemaal in witte marmer en limesteen is opgebouwd. Duizendvijfhonderd vakmannen hebben in hun thuisland het graveerwerk gedaan, 400 vrijwilligers hebben de zo ontstane 24.000 gebeeldhouwde stenen in 18 maanden geassembleerd tot een prachtige tempel in Toronto. Het soms onwaarschijnlijk gedetailleerd beeldhouwwerk is tot de kleinste details uitgewerkt en doet je met verstomming staan dat zoveel vakmanschap mogelijk is.

Onder een schitterend zonnetje verlaten we de stad Toronto maar na 170 km krijgen we opnieuw problemen met de auto. Zwarte rookwolken komen massief uit de uitlaat, de motor hapert  en zo nu en dan is er een ruisend geluid waar ik absoluut niet happy van wordt. We willen niks forceren en besluiten dat het genoeg is geweest voor vandaag. Aan een rest area langs de weg stoppen we voor de nacht. We blijven met een groot probleem zitten en moeten nog een 1800 km afleggen. Gaat ons dat nog wel lukken?

Afgelegde afstand    226 km
Totale afstand      81961 km

Zet cursor op foto en druk < of > voor vorige of volgende.